Απόστολος Καλογιάννης: Η Λάρισα στη νέα περίοδο

28.03.2019

Η ομιλία του δημάρχου Λαρισαίων στο 1o Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλίας. 

Η πατρίδα μας βρέθηκε εγκλωβισμένη στη ζοφερή πραγματικότητα της οικονομικής κρίσης, πληρώνοντας λάθη του παρελθόντος, ίσως πολύ πιο σκληρά απ’ όσο της αναλογεί και της αξίζει. Η οικονομική κρίση έπληξε την κοινωνία, προ καλώντας σοβαρές πληγές στη συνοχή της.

Σήμερα, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, βρίσκεται μπροστά σε μια νέα περίοδο. Μετά από μια δεκαετία περίπου, σήμερα διαφαίνεται, παρά τα πολλά προβλήματα, ολοένα και πιο έντονα, το ξέφωτο. Η χώρα βαδίζει με σταθερά βήματα σε πορεία ανάκαμψης και επιστροφής στην κανονικότητα.

Είναι η ώρα λοιπόν να συζητήσουμε εκτενώς για το νέο παραγωγικό μοντέλο και την ανασυγκρότηση της χώρας. Κρίσιμο και κομβικό σημείο είναι να διασφαλίσουμε όλοι μας, στο βαθμό και στο μέτρο που μας αναλογεί ότι δεν θα επιτρέψουμε να επαναληφθούν οι παθογένειες και οι στρεβλώσεις που κυριάρχησαν στο παρελθόν οδηγώντας την χώρα και την κοινωνία στα γνωστά επώδυνα αποτελέσματα.

ΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Κεντρικός στόχος όλων μας πρέπει να είναι η επιστροφή σε περιόδους ανάπτυξης. Από την άποψη αυτή το διήμερο αναπτυξιακό συνέδριο Θεσσαλίας αποκτά ιδιαίτερη σημασία και η επιλογή να υλοποιηθεί αυτήν την περίοδο είναι απόλυτα σωστή.

Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για σοβαρότατα ζητήματα της αναπτυξιακής πορείας της περιοχής μας που θα συζητηθούν, προσδίδουν σε όλους μας γνώσεις και προβληματισμό ώστε ο καθένας από το μετερίζι που υπηρετεί να σχεδιάσει με το δικό του τρόπο την εμπλοκή του φορέα του στα μεγάλα ζητήματα της ανάπτυξης.

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε όμως τους όρους, τις προϋποθέσεις αλλά και να απαντήσουμε στο ερώτημα: τι ανάπτυξη θέλουμε;

Η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι ανάπτυξη που θα συνδυάζει την οικονομική μεγέθυνση με δίκαιη κατανομή βαρών και ωφελειών, κοινωνική αλληλεγγύη, περιβαλλοντική βιωσιμότητα και υπέρβαση των περιφερειακών και τοπικών ανισοτήτων. Αναμφίβολα, η τοπική αυτοδιοίκηση συγκαταλέγεται στους φορείς που έχουν μεγάλη ευθύνη σ’ αυτές τις συνθήκες να ανοίξει δρόμους που θα συμβάλουν στο να έρθουν καλύτερες μέρες για όλους.

Η ευρύτερη περιοχή της Λάρισας δέχθηκε, όπως και όλη η χώρα, τα δεινά της κρίσης. Άντεξε όμως, περισσότερο απ’ άλλες περιοχές. Κράτησε σημαντικές δυνάμεις του παραγωγικού της ιστού, ικανές να διαμορφώσουν τη βάση πάνω στην οποία μπορούμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε τη νέα στρατηγική μας για την ανάπτυξη.

Η Λάρισα, λοιπόν, και η περιοχή της βρίσκεται μπροστά σε μία νέα περίοδο. Κατά συνέπεια ο Δήμος Λαρισαίων πρέπει και εκείνος από τη δική του μεριά να κάνει το δικό του σχεδιασμό. Έχει δημόσια κατατεθεί η αντίληψή μας ότι σ’ αυτή τη νέα περίοδο η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να είναι Αυτοδιοίκηση μόνο της καθημερινότητας και της ασφάλτου.

Πρέπει να εμπλακεί σε νέους τομείς σχεδιασμού που αφορούν το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της περιοχής. Μέγιστο ζήτημα προς την κατεύθυνση αυτή είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση όλων εκείνων των υποδομών που παίζουν ρόλο στην προσέλκυση επενδύσεων, στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ανάπτυξη των κατάλληλων δικτύων με αξιοποίηση της κεντροβαρούς θέσης της περιοχής μας, των έξυπνων λύσεων που αυξάνουν τις ταχύτητες λειτουργίας υπηρεσιών και δομών, η απλοποίηση διαδικασιών που την αφορούν για την καλύτερη εξυπηρέτηση όσων εμπλέκονται σ’ αυτό το νέο μοντέλο και βεβαίως η Δημοκρατική και Συμμετοχική λειτουργία της σε συνεργασία με τους αρμόδιους για την ανάπτυξη φορείς.

Ποιες, λοιπόν, πρέπει να είναι οι υποδομές αυτές; Σαφέστατα πρέπει να είναι υποδομές που να ανταποκρίνονται στην ανάπτυξη και καλύτερη λειτουργία του πρωτογενούς τομέα των υπηρεσιών και της βιομηχανίας.

Και για τους τρεις τομείς, το αστικό περιβάλλον της πόλης πρέπει να γίνει αισθητικά και λειτουργικά καλύτερο, με σεβασμό στο περιβάλλον.

Τα έργα του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εξελίσσονται στη Λάρισα απαντούν με εξαιρετικό τρόπο στο ζήτημα αυτό. Αναμφίβολα διαμορφώνεται ένα περιβάλλον το οποίο γίνεται ελκτικό όχι μόνο για τον πολίτη κάτοικο της πόλης αλλά στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και για μεγάλες εταιρείες του τομέα των υπηρεσιών.

Οι τεχνολογίες έξυπνης πόλης, τα δίκτυα internet υψηλών ταχυτήτων που υλοποιούνται είναι επίσης δράσεις προς την ίδια κατεύθυνση. Επίσης, ο Δήμος Λαρισαίων συνεχίζει να επηρεάζεται από την αγροτική οικονομία και τον αγροδιατροφικό τομέα.

Προς την κατεύθυνση αυτή, έργα ανάπτυξης όπως τα δίκτυα μεταφοράς των αγροτικών προϊόντων, η λύση του προβλήματος των υδατικών πόρων για τη γεωργία και ο εξαγωγικός χαρακτήρας όλου του παραγωγικού μοντέλου είναι κάποιες από τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα.

Σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία, στη Λάρισα και την ευρύτερη περιοχή μας, παρατηρήθηκε από το 2000 και μετά μείωση του όγκου της βιομηχανικής παραγωγής. Σήμερα φαίνονται στοιχεία ανάκαμψης του συγκεκριμένου τομέα. Ο Δήμος Λαρισαίων μπορεί με πρωτόκολλα συνεργασίας, με το θεσμικό φορέα της επιχειρηματικότητας και της βιομηχανίας (ΣΘΕΒ) να αναπτύξει όλες εκείνες τις δράσεις και τις συνέργειες που θα διευκολύνουν νέες επενδύσεις στην περιοχή μας.

Είναι βέβαιο ότι πρέπει να αναλώσει κανένας πολύ χρόνο για να αναλύσει με λεπτομέρεια όλα όσα γίνονται στο Δήμο Λαρισαίων και επηρεάζουν την ανάπτυξη της οικονομίας του Δήμου και της ευρύτερης περιοχής.

Έργα όπως η ολοκλήρωση των περιφερειακών δακτυλίων της πόλης που εξελίσσονται, μεγάλες παρεμβάσεις σε αδόμητους χώρους όπως τα 240 στρ. του πρώην ΕΘΙΑΓΕ που μεταξύ άλλων εμπεριέχουν συνεδριακά κέντρα, η δημιουργία επιχειρηματικού κέντρου στις μεγάλες εκτάσεις των στρατοπέδων που πρόκειται η πόλη να αποκτήσει όπως διαφαίνεται αλλά και η ανάπτυξη σημαντικών πολιτιστικών υποδομών όπως το Αρχαίο μας θέατρο είναι, αναμφίβολα, αναπτυξιακά έργα.

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ

Σήμερα στην τοποθέτησή μου για την οικονομία της συζήτησης, επικεντρώνομαι στο θέμα των σιδηροδρομικών δικτύων και των προβλημάτων που τα ίδια δημιουργούν στην πόλη.

Η προσέγγιση και λύση αυτού του μεγάλου ζητήματος δεν θα ανακουφίσει μόνο την πόλη αλλά θα επηρεάσει ως ένα από τα μεγάλα και μοντέρνα δίκτυα μεταφοράς και τους τρεις βασικούς τομείς της παραγωγής που υπάρχουν στην περιοχή μας.

Με δεδομένο ότι ο ΟΣΕ τα επόμενα χρόνια θα αναπτύξει σε μεγάλο βαθμό τις μεταφορές, οι λύσεις που θα πρέπει να δοθούν δεν θα πρέπει μόνο να ανακουφίζουν την πόλη από τη διέλευση των γραμμών από το κέντρο της, αλλά να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις να συνδεθεί η τοπική παραγωγή και τα εμπορεύματά της με τα δίκτυα μεταφοράς του ΟΣΕ. Αναλυτικά:

  1. Η μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού διαλογής του ΟΣΕ που βρίσκεται στην καρδιά της πόλης ανάμεσα στις συνοικίες Νέα Πολιτεία και Νεράιδα, εκτός πόλης στην έκταση των 300 στρ. του ΟΣΕ. Η δημιουργία στη συγκεκριμένη περιοχή εμπορευματικού κέντρου με ανάπτυξη Logistics, θα δώσει μια ισχυρή ώθηση στη γρήγορη διακίνηση των προϊόντων της περιοχής. Ο Δήμος Λαρισαίων είναι έτοιμος να στηρίξει αυτή την επιλογή με παραχώρηση και δικών του εκτάσεων, προκειμένου να αξιοποιηθεί σε όφελος της πόλης η περιοχή του Σταθμού Διαλογής ανάμεσα στις συνοικίες.
  2. Η παραμονή του Επιβατικού Σταθμού στο σημείο που βρίσκεται και η ανάπλαση όλων των εκτάσεων του ΟΣΕ που βρίσκονται στην περιοχή σε συνεργασία με το Δήμο, θα αναβαθμίσουν την περιοχή που σήμερα δείχνει εικόνα εγκατάλειψης. Η δημιουργία μεταξύ άλλων, υποδομών στάθμευσης οχημάτων, διαμορφώνει ένα μεγάλο περιφερειακό parking σε όφελος και της πόλης και του επιβατικού κοινού του ΟΣΕ.
  3. Η ασφαλής διέλευση των συρμών μέσα από την πόλη και η λύση του προβλήματος βασικών οδικών διαβάσεων που διασταυρώνονται με τις γραμμές είναι επίσης ζήτημα προτεραιότητας για την πόλη. Το νότιο τμήμα των σιδηροδρομικών γραμμών από την είσοδο της πόλης μέχρι το Σιδηροδρομικό Σταθμό, χρειάζεται βελτιώσεις στην περίφραξή του με ηχοπετάσματα και βελτίωση των υπόγειων διαβάσεων. Η γραμμή Λάρισας – Βόλου χρειάζεται αντίστοιχες βελτιώσεις. Τέλος, το βόρειο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής από το Σταθμό μέχρι την έξοδο της πόλης προς τη Θεσσαλονίκη είναι εκείνο για το οποίο χρειάζεται μελέτη σκοπιμότητας – βιωσιμότητας για την επιλογή της καλύτερης δυνατής λύσης ανάμεσα στην υπογειοποίηση της γραμμής ή την ταπείνωσή της, την υπέργεια διέλευση ή εν τέλει την παράκαμψη της πόλης. Κάθε μία από τις λύσεις αυτές έχει τα ιδιαίτερα δικά της προβλήματα για την πόλη και τον ΟΣΕ και είναι ανάγκη να υπάρξει η προαναφερόμενη μελέτη σε τακτό χρονικό διάστημα προκειμένου στη συνέχεια να μελετηθεί-υλοποιηθεί η προκρινόμενη λύση.

Ο Δήμος Λαρισαίων έχει εργαστεί με συνεχείς συσκέψεις με τις εταιρείες του ΟΣΕ, τη διοίκησή του και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να καταλήξουμε σε συμφωνία για τις επιδιωκόμενες λύσεις του προβλήματος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι οι συζητήσεις αυτές που έχουν γίνει ανάμεσα στο Δήμο και στον ΟΣΕ για ορισμένα από τα θέματα που προσεγγίζουμε σήμερα, αποκτούν πλέον πολιτική ομπρέλα με τις ανακοινώσεις που μόλις πριν άκουσα και επιτέλους δρομολογούν λύσεις στα μεγάλα αυτά ζητήματα.

Θέλω να ευχαριστήσω τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών κ. Σπίρτζη για την προσωπική του στήριξη στην υπόθεση αυτή και βεβαίως το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Βούρδα που σήμερα έκανε τις συγκεκριμένες ανακοινώσεις.

Θέλω να πιστεύω ότι η σημερινή δημόσια ανακοίνωση και συμφωνία μας, θα αποτελεί πλέον τον οδικό χάρτη για την υλοποίηση αυτού του τεράστιου έργου. Ο Δήμος Λαρισαίων θα παρακολουθήσει από κοντά την υλοποίηση όλων αυτών που σήμερα εξαγγέλλονται και θα βοηθήσει με τις δικές του δυνάμεις, όπου χρειάζεται, για να λύσει όσο γίνεται πιο σύντομα η πόλη, ένα έργο που διεκδικεί εδώ και 30 χρόνια.

Κλείνοντας επιθυμώ να τονίσω ότι η συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας και τα αρμόδια Υπουργεία για ζητήματα που η λύση τους υπερβαίνει την αρμοδιότητα του Δήμου, είναι δεδομένη. Πολλά από τα παραπάνω μόνο με συνεργασία και συνέργειες μπορούν να επιλυθούν.

Ο στόχος η Λάρισα, πρωτεύουσα της Θεσσαλίας, να γίνει πρώτος περιφερειακός πόλος ανάπτυξης, είναι μπροστά μας.