Ελευθέριος Κρέτσος: Η σημασία της ανάπτυξης της δημιουργικής πολιτιστικής βιομηχανίας

19.04.2019

Η ομιλία του Υφυπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης στο 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλίας. 

Φίλες και φίλοι καλησπέρα σας. Να ευχαριστήσω κι εγώ με τη σειρά μου τους διοργανωτές και να πω πως είναι ευτύχημα το ότι επιτέλους σε μία κρίσιμη καμπή για το μέλλον της χώρας, συζητάμε για το τι είδους ανάπτυξη θέλουμε.

Πολλοί ομιλητές σε αυτό το συνέδριο μίλησαν για ψηφιακό μετασχηματισμό, μίλησαν για την ανάγκη περαιτέρω ψηφιοποίησης της οικονομίας. Τι σημαίνει αυτό; Πρόκειται πολύ απλά μια διαδικασία μετατροπής πολλών πραγμάτων σε αρχεία, τα οποία αποθηκεύονται, ταξιδεύουν μέσω του ίντερνετ, έχουν ανάγκη προστασίας, κάνουν τις αποφάσεις και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων πάρα πάρα πολύ γρήγορη.

Όσες χώρες επιταχύνουν τη διαδικασία ψηφιοποίησης της οικονομίας τους είναι σίγουρο ότι θα είναι και πιο ανταγωνιστικές από τις άλλες.

Όμως επανέρχομαι σε αυτό που είναι σημαντικό, το ότι συζητάμε για το τι είδους ανάπτυξη θέλουμε, πού βάζουμε προτεραιότητες. Διότι στη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική έχει αποδειχθεί, ιδιαίτερα με την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και τη συνεχή βελτίωση της τεχνολογίας, ότι δεν έχει νόημα να μιλάμε για mainstream αναλύσεις με verticals, δηλαδή να λέμε ότι η ανάπτυξη θα έρθει από τον τουρισμό, από τη γεωργία.

Η ανάπτυξη θα έρθει από τον έξυπνο τουρισμό, από την ψηφιακή γεωργία, από οτιδήποτε μπορεί να ενσωματώνει χαρακτηριστικά αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

Το διαδίκτυο λοιπόν, έχει τρεις βασικές λειτουργίες. Η πρώτη είναι να αναζητούμε πρόσωπα, πράγματα, φωτογραφίες, πληροφορίες με την ευρύτερη έννοια.

Η δεύτερη διαδικασία είναι η διαδικασία που χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο για να κάνουμε συναλλαγές. Να μπούμε να αγοράσουμε πράγματα, να κάνουμε μία έρευνα αγοράς, να διαφημίσουμε τα προϊόντα μας.

Και η Τρίτη, η πιο σημαντική, η οποία γίνεται ακόμη σημαντικότερη χρήση και λόγος εφαρμογής του διαδικτύου, είναι πλέον η κατανάλωση οπτικοακουστικού περιεχομένου. Η κατανάλωση περιεχομένων βίντεο.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ 

Η παραγωγή οπτικοακουστικού περιεχομένου είναι εθνική υπόθεση, και όχι πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Αναζητούμε συναινέσεις για να προχωρήσει η διαδικασία. Ποια είναι αυτή η προσπάθεια; Να μπει η Ελλάδα, η ομορφιά της, η ελληνική γλώσσα και το ελληνικό τοπίο, ακόμη περισσότερο σε streaming πλατφόρμες και σε περισσότερες πλατφόρμες διαμοιρασμού περιεχομένου. Να γίνει η Ελλάδα ένα brand στην παγκόσμια βιομηχανία ψυχαγωγίας, η οποία αντιστοιχεί σε περίπου 2,3 τρισεκατομμύρια δολάρια. Εμείς λοιπόν τοποθετήσαμε για πρώτη φορά δύο μορφές κινήτρων ενίσχυσης παραγωγής.

Το πρώτο είναι η επιδότηση της παραγωγής στο 35% αφού ολοκληρώσεις τα γυρίσματά σου στην Ελλάδα. Επομένως, είναι δαπάνες, αν θέλετε, οι οποίες έχουν γίνει στην Ελλάδα, είναι ένα κίνητρο ώστε να μην ξαναζήσουμε αυτό που ζήσαμε και ξέρω ότι πληγώνει, αλλά πρέπει να το θυμίζουμε να μην ξανά φύγει μία παραγωγή σαν το Mamma mia και να πάει σε μία γειτονική χώρα όπως η Κροατία.

Το δεύτερο στο οποίο έχει πολύ άμεση εμπλοκή το Υπουργείο Οικονομικών που στήριξε αυτή την προσπάθεια, είναι μία φορολογική έκπτωση της τάξεως του 30%. Η Ελλάδα λοιπόν είναι η μόνη χώρα αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, η οποία συνδυαστικά πάντα παρέχει και φορολογικά κίνητρα και κίνητρα επιδότησης του κόστους, τα οποία μας φτάνουν πάρα πολύ κοντά στο 50%.

Και εδώ θα έρθει κάποιος εύλογα και θα πει “δίνετε λεφτά δηλαδή στους παραγωγούς και τα παίρνετε από τους φορολογούμενους”; Θα του απαντήσω ότι η διεθνής βιβλιογραφία και πρακτική λέει ότι για κάθε ευρώ που δαπανούμε για να ενισχύσουμε τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και την παραγωγή  βίντεο, παίρνουμε 5 έως 7, άρα δεν υπάρχει θέμα γι’ αυτό.

Το δεύτερο πράγμα το οποίο κάνουμε και περνάει από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, είναι η σύσταση ενός ταμείου, το οποίο θα αφορά αποκλειστικά στην ενίσχυση οπτικοακουστικών παραγωγών, δηλαδή κινηματογραφικές ταινίες,  τηλεοπτικές σειρές και κινούμενα σχέδια, στα οποία επίσης πρέπει να επενδύσουμε, διότι είμαστε μία χώρα μικρή μεν, αλλά με πολύ πλούσιο ιστορικό βάθος.

Η Ελλάδα είναι ένας πολιτιστικός γίγαντας και αυτό πρέπει να το καταλάβουμε. Συγκινεί τους ανθρώπους και την ξένη κινηματογραφική κοινότητα να εργάζονται στην Ελλάδα. Και πρέπει να περάσουμε και το δικό μας μύθο, τη δική μας μυθοπλασία, τη μυθολογία μας μέσα από οπτικοακουστικές παραγωγές και βέβαια τον πιο δυναμικό κλάδο της οπτικοακουστικής παραγωγής που είναι τα video games. Τα video games έχουν δυόμιση φορές υψηλότερο τζίρο από το τζίρο του κινηματογράφου.

Άρα, από πλευράς επιπέδου κίνητρων παραγωγής είμαστε πραγματικά αυτή τη στιγμή πάρα πολύ ανταγωνιστικοί και γι’ αυτό μπορώ να σας το πω και το λέω δημοσίως με αυτοπεποίθηση καθώς τα μεγαλύτερα στούντιο του κόσμου, η Disney, η Hulu, το Netflix, η HBO, η Universal, έχουν δείξει ενδιαφέρον.

Όμως η κρίση άφησε προβλήματα σημαντικά σε όλες οι επιχειρήσεις και όπως και στο συγκεκριμένο κλάδο υπάρχουν θέματα ρευστότητας. Υπάρχουν επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν ρευστό να χρηματοδοτήσουν τις ιδέες τους, τα σενάριά τους και γι’ αυτό εδώ προκύπτουν τρεις νέες γραμμές πιστωτικής στήριξης.

Η μια είναι το ταμείο επιχειρηματικότητας που προσφέρει στο συγκεκριμένο κλάδο δύο μορφές δανείων. Η πρώτη αφορά βραχυπρόθεσμα δάνεια μέχρι 500.000 ευρώ, η δεύτερη μεσομακροπρόθεσμες μέχρι 1,5 εκατομμύρια ευρώ με ένα μειωμένο επιτόκιο, το οποίο το επιδοτεί το κράτος μέσω του ΕΤΕΑΝ και βέβαια μία περίοδο χάριτος 6 στους 24 μήνες.

Να το πω πολύ απλά, εάν κάποιος έχει ένα καλό σενάριο, μπορεί να ενταχθεί σε αυτή τη μορφή χρηματοδότησης και μέχρι 24 μήνες να μπορεί να πληρώνει ένα μειωμένο επιτόκιο κατά 40%.

Η δεύτερη γραμμή για την οποία έχει βγει και η σχετική ΣΑΕ  είναι το ταμείο εγγυοδοσίας οπτικοακουστικών παραγωγών για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η τρίτη γραμμή στήριξης αφορά ένα μοντέλο γέφυρας δανειακής που σημαίνει πως αν το project σου ενταχθεί για επιδότηση από το 35%, μπορείς αυτό το χαρτί να το χρησιμοποιήσεις για να πάρεις χρήματα μπροστά να ξεκινήσεις την οπτικοακουστική παραγωγή.

Έχουμε κάνει επίσης σημαντικά βήματα στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Σε αυτό το πλαίσιο απλοποιήσαμε πλήρως τη διαδικασία με το εργόσημο για τους κομπάρσους που ως βοηθητικοί ηθοποιοί είναι πάρα πολύ σημαντικοί σε ένα γύρισμα.

Κάνουμε πάρα πολύ γρήγορα την απόδοση του ΦΠΑ ώστε να αντέξουν οι Έλληνες εκτελεστές παραγωγής ενδεχόμενα μεγάλα projects, τα οποία θα έρθουν και πολύ γρήγορα. Έρχεται μία διαδικασία streamline, μία διαδικασία απλοποίησης των διαδικασιών κινηματογράφησης στους αρχαιολογικούς χώρους και έχουμε προχωρήσει και με τα κίνητρα επιδότησης παραγωγής που προανέφερα.

Τι λείπει λοιπόν; Μας λείπουν οι υποδομές και εκπαίδευση και γι’ αυτό στον αναπτυξιακό νόμο προβλέπονται γενναιόδωρες επιδοτήσεις εκτός Αθηνών για την κατασκευή studio foss, productions studio, vfx studio.

FILM OFFICES ΣΕ 13 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ

Συστήνουμε επίσης film office σε 13 περιφέρειες και 7 μεγάλους δήμους. Συστήνουμε ένα αποθετήριο οπτικοακουστικών αρχείων, διότι η ιστορία μας δεν μπορεί να χαθεί, διότι η πιο σύγχρονη και διαδεδομένη μορφή εκπαίδευσης είναι αυτή του βίντεο.

Υπάρχουν επίσης δύο ακόμη άλλα project, τα οποία νομίζω θα ενισχύσουν αυτή τη προσπάθεια. Δύο νέες θυγατρικές για την ΕΡΤ που αφορούν το ένα έρευνα και ανάπτυξη και το άλλο την κατασκευή την παραγωγή οπτικοακουστικού περιεχομένου με σύγχρονους όρους και θα σταματήσω εδώ.

Θέλω μόνο να σας πω ότι οι στατιστικές δείχνουν ότι οι πόλεις και οι περιφέρειες που δεν φιλοξενούν καλλιτέχνες, που δεν φιλοξενούν δημιουργικούς ανθρώπους, που δεν δίνουν τις δυνατότητες σε αυτούς ανθρώπους να δημιουργήσουν, είναι οι πόλεις και περιφέρειες με το χαμηλότερο ΑΕΠ. Εάν θέλουμε πραγματικά να φτάσουμε στην ανάπτυξη, πρέπει να κοιτάξουμε όχι μόνο στην παραδοσιακή προσέγγιση των κλάδων οικονομικής δραστηριότητας, αλλά να δούμε επιμέρους επιχειρηματικές ευκαιρίες και πραγματικά η Ελλάδα στο συγκεκριμένο πεδίο θεωρώ ότι έχει ένα πολύ μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

 

Δείτε το βίντεο της ομιλίας του κ. Κρέτσου