Παναγιώτης Θεοχάρης: Σιδηροδρομικές υποδομές στη Θεσσαλία

18.04.2019

Η ομιλία του Διευθύνοντα Συμβούλου του Ομίλου ΟΣΕ Παναγιώτη Θεοχάρη, στο 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλίας.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν οι παραγωγικοί φορείς και οι φορείς που έχουν κοινωνική παρουσία στα τοπικά πράγματα αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, οι οποίες φέρνουν κοντά παραγωγικές δομές, κυβερνητική πολιτική, τοπικές δράσεις, περιφερειακές δράσεις.

Ο ΟΣΕ σε αυτό το πλαίσιο ουσιαστικά έρχεται να αναπτύξει έναν σημαντικό ρόλο που του αντιστοιχεί, τόσο από τη διασύνδεση που έχει με την πορεία της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας από το τέλος του 18ο αιώνα και στη συνέχεια, αλλά και να μπορέσει να ανταποκριθεί στις συνθήκες που πλέον επιβάλλονται, τόσο από την ανάγκη για παραγωγική ανασυγκρότηση όσο και για την ανάγκη της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Ουσιαστικά, η περιοχή της Λάρισας έχει χαρακτηριστικά που επιτρέπει όλες αυτές οι όψεις να αναδεικνύονται. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν τέσσερα επίπεδα, στα οποία μπορούμε να συζητήσουμε.

Ένα είναι το επίπεδο της οικονομικής ανάπτυξης. Το δεύτερο είναι το επίπεδο της παραγωγικής ανασυγκρότησης στη διαδικασία στήριξης της ανταγωνιστικότητας και της δυναμικότητας της ελληνικής οικονομίας. Τρίτο είναι το επίπεδο της ποιότητας ζωής και τέταρτο είναι η ανάδειξη των πολιτιστικών και ιστορικών χαρακτηριστικών, τα οποία αποτελούν την κληρονομιά.

Κατά την προηγούμενη περίοδο ο οργανισμός σιδηροδρόμων Ελλάδος από προηγούμενες πολιτικές υπέστη μία συνολική δίωξη σε βαθμό που θα τον οδηγούσε τελικά στην απαξίωσή του.

Τη διαδικασία αυτή τα τελευταία τέσσερα χρόνια προσπαθούμε να ανατρέψουμε.

ΤΑ ΕΡΓΑ

Το πρώτο σημαντικό σημείο είναι ότι πλέον ο άξονας ολοκληρώθηκε. Μέσα στις επόμενες μέρες θα λειτουργήσει η ηλεκτροκίνηση σε ολόκληρο τον άξονα. Μπορώ με χαρά να σας πω ότι χθες ο ΟΣΕ έκανε την πράξη της διοικητικής παραλαβής προς χρήση, δηλαδή την παραχώρηση σε χρήση σε δοκιμαστική λειτουργία της νέας γραμμής, άρα αυτό το έργο ολοκληρώνεται.

Πολύ σύντομα, από τη Λάρισα μέχρι τον Προμαχώνα και στη Θεσσαλονίκη, θα έχουν ολοκληρωθεί τα συστήματα σηματοδότησης τηλεδιοίκησης και etcs. Αναμένουμε σύντομα έργα, τα οποία είναι σε εξέλιξη στο σταθμό και στην περιοχή της Λάρισας, να ολοκληρωθούν και επιπλέον θα τεθούν σε λειτουργία πάρα πολύ σύντομα τα συστήματα τα οποία επιτρέπουν την ασφαλή λειτουργία των συρμών.

Ένα επόμενο σημείο, γιατί πραγματικά ΟΣΕ αποτελεί μέρος της ελληνικής κοινωνίας, είναι η περιουσία του ελληνικού λαού, είναι υποδομές του ελληνικού δημοσίου και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται, θα πρέπει μέσα στις λειτουργίες των πόλεων να επιτρέπει δύο πράγματα: Από τη μια, την ανάπτυξη της ποιότητας ζωής, από την άλλη την ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και από την τρίτη τη διατήρηση του ιστορικού ρόλου και των χαρακτηριστικών τα οποία αναπτύσσονται.

Η περιοχή της Λάρισας μας έδωσε μία από τις εξαιρετικές συνεργασίες που είχαμε στον ελληνικό χώρο και γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να ευχαριστήσω τον Δήμαρχο, γιατί πραγματικά σε δύσκολες στιγμές, όταν ουσιαστικά βρεθήκαμε στη δυσάρεστη θέση να αντιμετωπίσουμε ατυχήματα, προβλήματα σε σχέση με την πόλη, είχαμε τη συμπαράστασή του και τη συνεργασία του και αυτό το πράγμα μας επέτρεψε να προχωρήσουμε στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων σχεδίων για την πόλη. Και έρχομαι σε πιο συγκεκριμένα πράγματα.

Καταρχήν στο επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΣΕ έχουμε τρεις δράσεις σημαντικές. Ένα, ανάπτυξη της ποιότητας ζωής των κατοίκων των πόλεων με την ανάπτυξη δρομολογίων είτε προαστιακού είτε χαρακτήρα Intercity είτε ευρύτερων εθνικών διαδρομών. Σε αυτό το πλαίσιο η Λάρισα αποτελεί τον ενδιάμεσο πόλο του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αναμένει σημαντικά αποτελέσματα είτε από την εκτέλεση των γρήγορων δρομολογίων, τα οποία σε λίγο θα αρχίσουν να υλοποιούνται.

Πηγαίνουμε σε μία λογική να προσεγγίσουμε τις τέσσερις ώρες με συμβατικά τρένα και ευελπιστούμε πάρα πολύ σύντομα να κατέβουμε κάτω από αυτό. Το δεύτερο κομμάτι έχει να κάνει με τις εμπορικές δράσεις και στη συνέχεια οι εμπορικές δράσεις είναι σημαντικές στο βαθμό που εξυπηρετούν τις παραγωγικές ανάγκες των περιοχών. Γι’ αυτό το λόγο ο ΟΣΕ έχει αναπτύξει ένα ενεργό σχέδιο, το οποίο επιτρέπει να συνδεθούν μεγάλες βιομηχανικές συγκεντρώσεις και βιομηχανικές συγκεντρώσεις όπως θα δείτε στη συνέχεια είναι σημαντικές στην περιοχή της Θεσσαλίας.

Το δε τρίτο κομμάτι είναι η αξιοποίηση της σημαντικής του περιουσίας προς όφελος και της τοπικής κοινωνίας, αλλά και του οργανισμού διότι πλέον στις τρέχουσες ανάγκες θα πρέπει να λειτουργεί με βιώσιμα χαρακτηριστικά έτσι ώστε να μπορεί να διατηρήσει και το χαρακτήρα του και να μην επιβαρύνει την Ελληνική κοινωνία.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ ΦΙΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Σε σχέση με τα έργα της Λάρισας από την πλευρά του ΟΣΕ υπάρχει μία θετική ανταπόκριση. Το πρώτο σημείο που πρέπει να θέσω είναι ότι αναγκαστικά από την πλευρά μας πρέπει να θέσουμε τέσσερις άξονες στη μεθοδολογία αναγνώρισης της δυνατότητας υλοποίησης έργων. Ένα είναι ότι επί της ουσίας μέσα από την πόλη της Λάρισας περνάει ο εθνικός άξονας που είναι τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων, ένας άξονας που έχει και χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους και πρέπει να καλύπτει την εθνική διασύνδεση με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα υπό αυτή την έννοια δεν μπορεί να διακόπτεται ή να διαταράσσεται η λειτουργία του για μεγάλους χρόνους.
Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι ο σιδηρόδρομος θα πρέπει να λειτουργεί συμπληρωματικά και φιλικά στις ανάγκες της πόλης. Υπό αυτή την έννοια θα πρέπει να λάβουμε όλα εκείνα τα μέτρα που να διασφαλίζουν την ασφάλεια, την ελάχιστη όχληση και την παροχή πλεονεκτημάτων προς τις δύο πλευρές.

Το τρίτο είναι να διευκολύνουμε την παραγωγική λειτουργία και το τέταρτο είναι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε το ρόλο των ιστορικών χαρακτηριστικών, τα οποία υπάρχουν στις περιοχές αυτές.
Το βασικό σημείο είναι ότι στη Λάρισα θα έχουμε την ανάπτυξη των ιστορικών λειτουργιών με την ανάπτυξη του πάρκου των τρένων, καθώς και συμπληρωματικές λειτουργίες και να έρθω πολύ γρήγορα να σας παρουσιάσω σε δύο λεπτά τα έργα.
Τα έργα σε εξέλιξη: Το πρώτο είναι η περίφραξη της σιδηροδρομικής γραμμής. Το έργο είναι σύμβαση 140.000 ευρώ διάρκειας έξι μηνών. Ήδη υπογράφηκε και οι εργασίες ξεκινούν στις επόμενες εβδομάδες. Έχουμε περίφραξη ενός χιλιομέτρου στις περιοχές σε εντοπισμένα τμήματα εκατέρωθεν της γραμμής που θα έχει πετάσματα οπλισμένου σκυροδέματος διαστάσεων τριών μέτρων επί δυόμιση με πάχος 0-9, στηριγμένα με σιδηροτροχιές ώστε να υπάρχει εκείνη η αντοχή στα στοιχεία για να μην έχουμε τα προβλήματα των διαταραχών.

Επειδή το τμήμα διασχίζει περιοχές οι οποίες είναι υποβαθμισμένες θα πρέπει ουσιαστικά τα έργα να είναι ασφαλή και να αποτρέπουν τους πολίτες από στην εμπλοκή τους με τη γραμμή, άρα τα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι ουσιώδη.
Το δεύτερο είναι έργα στη σιδηροδρομική γραμμή Λαμίας, Βόλου και Λάρισας όπου αντικαθιστούμε προβληματικά στοιχεία ουσιαστικά σε ελαστικά υποθέματα και σε τάσεις γραμμών. Έχουμε ένα έργο 1.300.000 εκατομμυρίων διάρκειας 18 μηνών.
183 χιλιόμετρα μήκος και ουσιαστικά σημειώνονται 2-3 μελέτες που είναι σημαντικές, τα εμπορευματικά έργα. Η πρώτη είναι τα έργα ανακαίνισης της γραμμής, ειδικά στο κομμάτι Παλαιοφάρσαλο- Πλατύ, έτσι ώστε να μπορέσουμε να αναδείξουμε τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά της νέας γραμμής.

Το επόμενο έργο είναι οι μελέτες διασύνδεσης των βιομηχανικών περιοχών στο Βόλο με το λιμάνι του Αλμυρού στην περιοχή Θεσσαλίας και το αεροδρόμιο.

Το κόστος του έργου της διασύνδεσης είναι 800.000 για τις υπολειπόμενες μελέτες και 25 εκατομμύρια το κόστος κατασκευής.
Και τέλος είναι η ανάπτυξη της διασύνδεσης ενός πολύ σημαντικού έργου για όλη την περιοχή που είναι διασύνδεση του αεροδρομίου της Αγχιάλου με το δίκτυο Λάρισας- Βόλου και τη διασύνδεση με τις αντίστοιχες βιομηχανικές συγκεντρώσεις περιοχές. Αυτό ολοκληρώνει το έργο.
Εκτιμάμε να φτάσει τα 70 εκατομμύρια ευρώ με 900.000 υπολειπόμενες μελέτες. Στη βάση αυτή είναι οι κύριες παρεμβάσεις. Από εκεί και πέρα έχουμε μία σειρά παρεμβάσεις που σχετίζονται με την ψηφιακή ολοκλήρωση του δικτύου, τις οποίες θα κουβεντιάσουμε σε επόμενη ευκαιρία.